
MERCATUS.ORG

MERCATUS WORKING PAPER

CHINA’S DOMESTIC POLITICS  
AND EDITORIAL CONTROL OVER 

FOREIGN NEWS COVERAGE IN THE 
PEOPLE’S DAILY ,  1993–2022

Jianbing Li, University of Hong Kong 
Jiakun Jack Zhang, University of Kansas 

Duoji Jiang, University of Chicago 
Weifeng Zhong, Mercatus Center



 

SUGGESTED CITATION 

Jianbing Li, Jiakun Jack Zhang, Duoji Jiang, and Weifeng Zhong, “China’s Domestic Politics and 
Editorial Control over Foreign News Coverage in the People’s Daily, 1993–2022,” Mercatus Working 
Paper, Mercatus Center at George Mason University, Arlington, VA, September 2024. 

ABSTRACT 

This study investigates the evolving dynamics of foreign coverage in China’s official media as the 
country becomes a more active player on the global stage. Many scholars have noted that under Xi 
Jinping, China has markedly shifted toward greater assertiveness in its foreign policy and has begun to 
position itself as a champion of globalization. To the contrary, we find that there has been a notable 
decline in foreign news coverage in China’s official media during Xi’s administration compared to his 
predecessors’ administrations. We analyzed foreign coverage in over 1 million news articles from the 
People’s Daily from 1993 to 2022. Our analysis suggests that the volume of foreign coverage is 
driven by domestic politics as well as by China’s growing international interests. As leaders 
consolidate their power in their second term, they consistently exert greater editorial control of the 
People’s Daily, and foreign coverage is replaced by the leader’s commentary on foreign affairs. This 
dynamic is not unique to Xi Jinping, but it is particularly pronounced under him. 

METADATA 

© 2024 by Jianbing Li, Jiakun Jack Zhang, Duoji Jiang, Weifeng Zhong, and the Mercatus Center at 
George Mason University 

JEL codes: C6, C8, N4, P3 

Keywords: China, People’s Daily, propaganda, media, foreign policy 

AUTHOR CONTACT INFORMATION 

Jianbing Li, doctoral student, Department of Politics and Public Administration, University of Hong 
Kong, jianbingli@connect.hku.hk 

Jiakun Jack Zhang, assistant professor, Department of Political Science, University of Kansas, 
jackzhang@ku.edu 

Duoji Jiang, master’s student, Computational Social Sciences, University of Chicago 
duojijiang@uchicago.edu 

Weifeng Zhong, affiliated scholar, Mercatus Center at George Mason University, and senior adviser, 
Office for Fiscal and Regulatory Analysis, America First Policy Institute, 
weifeng.zhong@policychangeindex.org 

DISCLAIMER 

All studies in the Mercatus Working Paper series have followed a rigorous process of academic 
evaluation, including (except where otherwise noted) at least one double-blind peer review. Mercatus 
Working Papers present an author’s provisional findings, which, upon further consideration and 
revision, are likely to be republished in an academic journal. The opinions expressed in Mercatus 
Working Papers are the authors’ and do not represent official positions of the Mercatus Center or 
George Mason University.  



3 

China’s Domestic Politics and Editorial Control over  
Foreign News Coverage in the People’s Daily, 1993–2022 

1. Introduction
The scholarly consensus increasingly recognizes that with Xi Jinping’s ascent to power, China has 
adopted a more ambitious foreign policy. Yan Xuetong has characterized this shift as moving 
from a strategy of “keeping a low profile” to one of “striving for achievement.”1 Other scholars 
note that China has increased its efforts to reshape norms of global governance through “major 
country diplomacy.”2 Under Xi, China has launched ambitious projects such as the Belt and Road 
Initiative (BRI)3 and, more recently, the Global Development, Security, and Civilization 
Initiatives, aimed at playing a greater international role. At the same time, China has increasingly 
adopted an assertive stance on territorial disputes with its neighbors, including Japan, Taiwan, 
Southeast Asian countries, and India.4 Collectively, these studies indicate that under Xi Jinping’s 
leadership, China has deliberately positioned itself to exert substantial influence on international 
affairs, thereby elevating foreign policy to a position of increased significance within its 
overarching agenda. 

However, by analyzing language data in China’s official media, we establish a contrary and 
intriguing stylized fact: During Xi’s administration, the volume of foreign news coverage, in fact, 
has experienced a dramatic decrease in comparison with his predecessors. Figure 1 plots the 
annual number of articles devoted to foreign coverage in the People’s Daily (PD), represented by 
the light blue line, and the annual overseas state visits by the Chinese president or premier, 
represented by the dark blue line.  

The dark blue line shows an increase in the frequency of foreign visits, from an average of 10 
per year in the 1990s to over 20 annual visits in the 2000s. The light blue line, meanwhile, shows 
a steady decline in foreign coverage that becomes more pronounced after 2013, when the annual 
number of articles on foreign affairs declined from more than 14,000 to fewer than 7,000. This 
decline in foreign news coverage in the PD presents a puzzle: Why does China appear less 
international in its official propaganda even as it pursues a more active role in shaping world 
affairs? 

The puzzle is nontrivial for two reasons. First, the PD, often called the party’s mouthpiece,  
is the official newspaper of the Central Committee of the Chinese Communist Party (CCP). It 
conveys the policy intention of top leaders to political elites across the country through its rhetoric 
and jargon. What topics are covered, on what page, and how they are talked about reflect an 
unobserved political process in which decisions are made at the politburo level or above and 
transmitted to the rank-and-file officials. Top leaders’ focus on international affairs, however,  
has not translated into more foreign news coverage.5 

1 Yan, “From Keeping a Low Profile to Striving for Achievement.” 
2 Lin, “Xi Jinping’s ‘Major Country Diplomacy’”; Smith, “China’s ‘Major Country Diplomacy.’” 
3 Zhao, China’s New Global Strategy; Zhou and Esteban, “Beyond Balancing”; Beeson, “Geoeconomics with Chinese 
Characteristics.” 
4 Chubb, “PRC Assertiveness in the South China Sea”; Rajagopalan, “Did India Lose China?”; Chang-Liao, “China’s New 
Foreign Policy under Xi Jinping.” 
5 Wu, “Command Communication.” 



 4 

FIGURE 1. Puzzle: More global China, less foreign coverage, 1993–2022 

 

Note: The drastic decline in Chinese leaders’ foreign visits in 2020 and 2021 was largely due to the COVID-19 
pandemic. 

 
Second, previous literature on political communications has found that official Chinese media 

give more favorable news coverage to countries with stronger economic ties, thereby serving the 
regime’s goals of deepening international economic engagement.6 However, although China’s 
economic interdependence with the rest of the world has deepened, the trend of recorded foreign 
coverage in its newspaper has moved in the opposite direction. 

The authors posit that the dynamics of domestic politics, particularly the consolidation of 
power among political leaders, play a pivotal role in explaining this decrease in foreign coverage. 
This perspective suggests that the shifts in propaganda strategies are less about external interests 
and more about the internal machinations of power within the leadership structure. The PD 
combines functions of the news and editorial (opinion) departments, functions that are 
traditionally separated in Western media outlets. Chinese leaders exert greater editorial control  
as they consolidate power, thus resulting in a reduction of objective “news” and an increase in 
subjective “editorial” content. The decline in foreign coverage under Xi Jinping is part of a 
broader phenomenon in the amount of editorial control the top leader exerts over the newspaper  
of record. 

To test this hypothesis, the authors analyzed foreign coverage in over 1 million news articles 
published in the PD from 1993 to 2022, covering the tenures of three political leaders: Jiang 
Zemin, Hu Jintao, and Xi Jinping.7 Utilizing advanced natural language processing techniques, 

 
6 Ji and Liu, “State as Salesman.” 
7 We begin our analysis in 1993 because this marks the start of Jiang Zemin’s term during which he acquired all other positions 
of the supreme leader, including the national president and the chairman of the Central Military Commission. Given that most of 
the institutionalization was established at the end of Deng Xiaoping’s tenure, we believe 1993 serves as an appropriate starting 
point for cross-leadership comparisons. 



 5 

the authors filtered and categorized each article according to its focus on foreign countries within 
specific years. The authors then counted the number of articles devoted to foreign coverage each 
year. This dataset was then augmented with country-level data encompassing aspects of China’s 
economic interactions, territorial disputes, diplomatic activities, and geographical proximity to the 
mentioned nations. By employing a negative binomial regression model within this panel dataset, 
we were able to estimate the relationship between power consolidation and the propensity for 
foreign news coverage. 

The findings of this paper lend robust support to the thesis that the consolidation of a leader’s 
power inversely correlates with the volume of foreign news coverage, with the era under Xi 
Jinping marked by a particularly pronounced decline in such reporting. To elucidate the 
underlying mechanisms, the authors conducted a detailed content analysis of PD articles covering 
Hu Jintao’s state visits to the United States. This case study reinforces the argument of this paper, 
demonstrating that as a leader’s power increases, a strategic shift occurs in the propaganda 
apparatus to allocate more editorial space to articulating the leader’s foreign policy visions, 
thereby squeezing out space for traditional foreign news coverage. Furthermore, this paper’s 
analysis of the length and frequency of leaders’ commentary on diplomatic events, as reported in 
the PD, aligns with the authors’ primary findings. Taken together, these results underscore the 
significant role of internal political dynamics in shaping the trajectory of foreign news coverage, 
emphasizing the role of state media as a conduit for the leadership’s foreign policy narratives. The 
results also suggest that the view of the outside world that Chinese elites obtain from official 
media becomes less objective as power is consolidated, creating more opportunities for 
misperceptions and miscalculations in China’s foreign policy behavior. 

This study contributes to the field of Chinese foreign policy in two important ways: First, in 
comparison with previous studies that focus on content analysis of one or two countries or events, 
this paper provides a comprehensive dataset of Chinese foreign coverage across 62 major 
countries and over 35 years. Second, this paper advances domestic politics as an important driver 
of Chinese foreign coverage in addition to external factors such as economic interests. 

2. Literature Review: Persuasion vs. Signaling in Authoritarian Propaganda 
Authoritarian governments have long understood the profound role media play in molding public 
opinion and ensuring alignment with state objectives, a dynamic underscored by scholars of 
communication since at least the 1956 classic Four Theories of the Press.8 Official media serve  
as propaganda when they seek to shape public perceptions or coordinate elite opinion on a given 
political issue. Through the careful selection and propagation of narratives that resonate with 
national sentiments, the regimes not only bolster their legitimacy but also foster a citizenry that 
shows a marked preference for and trust in state-sanctioned media outlets.9 Official media 
coverage is also used to selectively narrow the information gap between leaders and the public.10 

In China, the CCP has always placed official propaganda in a central position in facilitating 
the country’s policies.11 In 1944, Mao Zedong described propaganda as the “weapon” which 
should “organize, reflect and guide all of the work.”12 His successors inherited this principle and 

 
8 Siebert, Peterson, and Schramm, Four Theories of the Press. 
9 Shirikov, “Rethinking Propaganda.” 
10 Carter and Carter, Propaganda in Autocracies. 
11 Carter and Carter, Propaganda in Autocracies. 
12 Mao, Collected Works. 



 6 

treated it as their political manual. Current Chinese president Xi Jinping has declared that official 
media should “have the party as its surname” (xing dang), which shows that the leadership 
expects the state-controlled media to reflect the party’s will.13 For the CCP, media is the 
“weapon” of propaganda, an instrument that must be strictly controlled by the party and that 
mirrors the leader's policy intentions. As such, media also provides a means for analyzing shifts  
in Chinese policies.14 

A rich literature has emerged on how China’s propaganda apparatus sustains one-party rule.15 
Recent academic research on Chinese propaganda has tended to focus on the effect of propaganda 
on public opinion and political behavior16 or on new forms of censorship and coercion in social 
media.17 International relations scholars have explored how propaganda can be used to mobilize 
public opinion during foreign policy crises.18 These papers make great contributions in clarifying 
how authoritarian governments use media control to influence public opinion and, as a result, to 
consolidate support toward the regime. However, the papers focus on the effects of propaganda in 
specific crises rather than examining the long-term drivers of foreign coverage. 

Ji and Liu, using the news events reported by Chinese official media broadcasts from 2003 to 
2018, show that when a country’s economic engagement with China increases, Chinese official 
media tend to increase positive coverage of that country and decrease coverage of negative events 
surrounding the country.19 This finding lends support to the argument that there exists a pattern in 
the Chinese official media’s framing of foreign countries that is distorted by China’s national 
interests abroad. The authors build on this body of research on the relationship between foreign 
policies and official media in China, with propaganda as the outcome variable.  

Huang offers an alternative view, suggesting that rather than merely indoctrinating the public, 
state media serve as a signal of the government’s strength and its ability to maintain political 
order and control.20 Statistical analysis indicates that people’s exposure to propaganda correlates 
not with their approval of the government but with their perception of the government’s ability to 
uphold social stability. In his subsequent research,21 Huang discovers that overt and aggressive 
propaganda can have the opposite effect, reducing public approval of the regime even though it 
successfully conveys the government’s authoritative stance. This series of studies introduces the 
idea that media can function primarily as a signal transmitter rather than as a tool of persuasion.22 
The studies also note that Chinese officials skillfully use media to promote ideological campaigns, 
such as Jiang Zemin’s “Three Represents,” to demonstrate loyalty to political leadership. This 
form of political propaganda, closely tied to the political leaders’ rhetoric and constrained by 
formal structures, may not seek to persuade but rather to uniformly highlight a given leader’s 
significance. As Esarey’s research presents, there exists a notable increase in references to Xi 

 
13 As quoted in Zeng, “How to Grasp the Three Key Points of ‘Party Media Surnamed the Party.’”  
14 Chan and Zhong, “Reading China.” 
15 Brady, Marketing Dictatorship; Stockmann and Gallagher, “Remote Control”; Huang, “Propaganda as Signaling.” 
16 Creemers, “Cyber China.” 
17 Han, “Manufacturing Consent in Cyberspace”; Lu and Pan, “Capturing Clicks”; Chen, Making of a Neo-Propaganda State. 
18 Weiss and Dafoe, “Authoritarian Audiences, Rhetoric, and Propaganda in International Crises”; Wang and Womack, “Jawing 
through Crises”; Wang, “Barking without Biting”; Chubb and Wang, “Authoritarian Propaganda Campaigns on Foreign Affairs.” 
19 Ji and Liu, “State as Salesman.” 
20 Huang, “Propaganda as Signaling.” 
21 Huang, “Pathology of Hard Propaganda.” 
22 Shih, “‘Nauseating’ Displays of Loyalty.” 



 7 

Jinping in the PD compared to other leaders, indicating the use of propaganda to reinforce Xi’s 
authority.23 The surge in mentions of Xi does not necessarily aim to tell a compelling narrative, 
but this increased visibility of the leader signals his paramount importance to the audience. 

The authors of this paper apply these insights to understand foreign coverage in the PD, 
focusing on propaganda as signaling rather than as persuading. The content of propaganda is 
shaped by the logic of signaling, underscoring the political pronouncements of leaders as their 
power solidifies. So, the analytical focus shifts from the need to shape public opinion in response 
to international crises to the effect of domestic politics on the propaganda apparatus, an area that 
remains relatively understudied in existing literature. To explore the signaling effect of media, the 
authors will further delineate the dual function of official propaganda, especially that of the PD, 
the nerve center of China’s propaganda system. 

3. Duality of Official Media in Authoritarian Context: Reporting vs. Signaling 
In the realm of foreign policy, media outlets in authoritarian states serve a dual function. On the 
one hand, they play the role of traditional newspapers in reporting on foreign news events to 
provide information to the reader. The reporting of news can be biased to favor the government’s 
agenda, but its purpose is to narrow the information gap between government policy and public 
opinion about real-world events.24 Leaders can be selective about what stories to cover or can spin 
the news in strategic ways,25 but the goal of this type of coverage is to persuade the reader to see 
the world as leaders would like them to see it and to praise or criticize specific foreign countries 
or leaders. On the other hand, authoritarian media play a more political role in propagating 
ideology, signaling regime strength, and coordinating elite behavior. This latter function does not 
involve the reporting of news; it is more akin to the role of the editorial desk in Western media. 
But whereas Western editorials try to persuade readers, this type of content signals the boundaries 
of political orthodoxy. 

The dual role of official media is especially pronounced in China after Reform and Opening, 
when the distinct political landscape intertwined with China’s policy of opening up and engaging 
globally. On the one hand, China’s opening to the world necessitated a greater consumer demand 
for foreign news coverage. Esarey elucidates the transformative wave of media commercialization 
alongside the progression of propaganda methodologies, compelling the PD to undertake a 
strategic recalibration.26 This recalibration entails maneuvering through the dichotomy of the 
PD’s conventional propagandistic functions and the exigencies posited by a media domain 
progressively influenced by market dynamics. The commercialization of media following the 
economic reforms of the 1980s has also fostered a more assertive and nationalistic tenor in the 
discourse on foreign policy.27 This shift is fueled by the competitive nature of media outlets vying 
for audience engagement. Coverage of issues related to Japan, Taiwan, and the United States, 
which stirs up nationalist sentiment among the Chinese populace, is particularly extensive. The 
PD is insulated from this more competitive media landscape both because it enjoys the largest 
circulation and because it has the direct political backing of the party’s top leadership. The PD 

 
23 Esarey, “Propaganda as a Lens for Assessing Xi Jinping’s Leadership.” 
24 Powlick, “Sources of Public Opinion for American Foreign Policy Officials”; Baum and Potter, “Relationships between Mass 
Media, Public Opinion, and Foreign Policy.” 
25 Ji and Liu, “State as Salesman.” 
26 Esarey, “Marketing Dictatorship.” 
27 Shirk, Changing Media, Changing China; Stockmann, “Race to the Bottom.” 



8 

remains more staid and measured in its tone than nationalist tabloids like the Global Times. The 
PD’s staff traditionally does not participate in news-gathering expeditions or maintain foreign 
correspondents; instead, the staff relies on interviewing relevant officials.28 But since the 1990s, 
the newspaper has added overseas bureaus to enhance its foreign coverage, even though its 
audience is primarily domestic elites. This move indicates a bottom-up, market-driven demand for 
foreign coverage. 

On the other hand, the unaltered hierarchical structure of China’s political system increased 
the need for a singular, unified voice to consolidate support around the leadership. China’s 
opening up gave a wider array of interest groups a stake in foreign policy making and allowed for 
a greater range of opinions. However, one of the lessons the CCP drew from the collapse of the 
Soviet Union—particularly Mikhail Gorbachev’s sanctioning of media freedom under glasnost—
was the need for intensive media guidance amid partial political liberalization.29 This necessity 
becomes more pressing in the face of the diverse domestic interests that stem from globalization, 
thus requiring a strategic reduction in foreign news coverage to prioritize content that reinforces 
the central authority and cohesion around the party’s leadership. In this context, foreign coverage 
in the PD is not meant to engage in a public debate about the merits of the leader’s foreign policy 
but to shut down debate and assert orthodoxy in foreign affairs. So, while the bottom-up demand 
for foreign coverage might increase over time, the top-down need for media oversight and 
narrative control grows concurrently. 

Which of these two tendencies prevails at any given time depends on the political strength of 
the leader. This observation is especially true in foreign policy because every general secretary 
since Jiang Zemin has also served as the head of state. As Ban and colleagues posit, the extent of 
newspaper coverage dedicated to political figures and institutions robustly signifies their political 
clout.30 Ban and colleagues delineate that, as a political leader accrues power, the volume of 
newspaper articles featuring that leader correspondingly increases. While the investigation by Ban 
and colleagues primarily dissects the American media landscape, this framework can plausibly be 
extrapolated to authoritarian regimes, potentially with greater magnitude. The framework is 
predicated on the notion that the media in such contexts are explicitly tasked with elevating the 
profile of leaders, a mandate that extends across both domestic and international news 
spectrums.31 The PD is directly administered by the Central Committee of the CCP, which is 
chaired by the general secretary of the party. The PD is considered more authoritative than other 
state-run media, such as Xinhua News, the Global Times, or Guangzhou Daily, and it is less 
responsible for soft-power projection to foreign audiences than the English-language China Daily 
or China Global Television Network (CGTN). The editor of the PD holds ministerial rank and has 
discretion over how much space is given to coverage of foreign affairs and what the balance is 
between reporting and editorializing. As Shih has noted, fawning coverage in official media 
serves to signal political loyalty in Chinese politics.32 Consequently, the balance of coverage in 
the PD is most apt to reflect transitions in the power and influence of the general secretary. 
Bottom-up and more pluralistic foreign news coverage is likely to give way to the signaling of 
authority and prominence of the political leader. 

28 MacFarquhar, “Visit to the Chinese Press.” 
29 Repnikova, “Media Openings and Political Transitions.” 
30 Ban et al., “How Newspapers Reveal Political Power.” 
31 Suong, “Authoritarian Media Coverage of International News.” 
32 Shih, “‘Nauseating’ Displays of Loyalty.” 



9 

To delve into how this type of propagandistic signaling is implemented, this study examines 
foreign news coverage. Central to the analysis is the PD, distinguished by its pivotal role as the 
CCP’s mouthpiece. Positioned at the heart of the CCP’s propaganda apparatus and operating 
directly under the Central Committee of the CCP, the PD serves as a crucial instrument for 
conveying the party’s official narratives and policy directions. The newspaper’s content is 
consistently viewed as a direct manifestation of the party’s strategic priorities and ideological 
perspectives, and the PD is tasked with bolstering the CCP’s ideological and narrative 
dominion.33 The singular stature of the PD within the CCP’s informational strategy renders a 
highly revealing exploration into its pattern of news presentation, offering a window into the 
party’s strategic orientations and the political logic veiled within the black box. 

The PD has limited page space but an endless array of potential foreign and domestic news  
to cover. What its editor chooses to cover is driven less by external events and more by power 
politics. Recontextualizing this perspective within the dual nature of the PD reveals a clear reason 
for the reduction in foreign news coverage: As a leader’s political stature increases, the 
newspaper must devote more space to fulfilling its propagandistic duties, a task which inevitably 
limits its ability to report on international events. This shift suggests that the decrease in foreign 
news coverage does not indicate the reduced importance of foreign policy. Instead, it reflects the 
redirection of the editorial focus toward supporting political propaganda to enhance the leader’s 
power and present the leader’s worldview. 

3.1. Hypotheses 
Drawing on the theoretical insights gleaned from extant literature, the authors argue that the PD 
modulates its foreign news coverage in reaction to fluctuations in the political power structure. 
This strategic adjustment serves to align the newspaper’s content more closely with the top 
leader’s perspective on foreign policy as the leader consolidates power and exercises greater 
control over personnel. To empirically explore this framework, the authors delineate three 
hypotheses. 

The first hypothesis addresses the overarching influence of power consolidation on the 
allocation of editorial space within the PD across different leadership eras. There is a well-
established trajectory within Chinese politics: Leaders come into office surrounded by personnel 
appointed by the previous leader and gradually consolidate power during their first term through 
the strategic placement of loyal subordinates in key positions. By their second term, leaders are 
surrounded by personnel they elevated themselves and thus exercise greater control over the 
apparatus of state. The consolidation of power through personnel change also applies to control  
of the propaganda apparatus and results in greater editorial control over the PD. This pattern of 
power consolidation would imply that the PD’s coverage of foreign policy will have less 
reporting and more signaling in the leader’s second term. This forms the first hypothesis: 
Hypothesis 1: Chinese political leaders in their second term exert a more pronounced editorial 
influence on the People’s Daily than first-term leaders do, leading to a reduction in foreign news 
coverage. 

The second hypothesis specifically examines the tenure of Xi Jinping, taking into account 
both the comparative and temporal dimensions of his leadership. Scholars have noted Xi’s 

33 Shambaugh, “China’s Propaganda System.” 



 10 

unparalleled authority in modern Chinese politics34 and his rapid consolidation of power. Notably, 
Xi was able to achieve significant power consolidation during his first term.35 

The decline in foreign news coverage in the PD and the consolidation of political power under 
Xi Jinping can be understood by recognizing how domestic politics shapes the newspaper’s 
content. This dynamic highlights the interplay between expanding political power and media 
prioritization, leading to a shift away from coverage of international affairs. There should be less 
coverage of international news precisely because Xi is personally invested in controlling the 
foreign policy narrative. Coverage of Western countries, in particular, has declined dramatically 
since 2013, even as Chinese foreign policy has become more assertive under Xi. This version of a 
more “global” China actually reduces room for nuanced discussions about foreign countries. It is 
also noteworthy that the dramatic decline in foreign coverage began well before the external 
shocks of the US–China Trade War in 2018 or the COVID-19 pandemic in 2020 further strained 
China’s relationship with the West. Before these shocks, the PD was already much more focused 
on justifying China’s actions abroad than on reporting on what other countries were doing. This 
observation informs the second hypothesis: 
Hypothesis 2: In comparison with all terms of political leaders, Xi Jinping exerts the most 
pronounced editorial influence on the People’s Daily, leading to the least foreign news coverage. 
However, this effect should be even more pronounced in his second term than in his first term. 

The third hypothesis focuses on the dual function of the PD, differentiating between its 
editorial pieces and news reports. While news articles can be employed as propaganda through 
biased reporting, editorial articles fulfill this function in a more direct and ideologically driven 
manner. Multiple studies have demonstrated that, in comparison with news reports, the editorial 
articles of the PD are more explicit conveyors of the party’s opinions and narrative.36 Therefore,  
if the hypothesized dominance of political power over the PD’s editorial content holds true, it 
should be observed that even as the volume of news reports declines, the number of editorial 
articles—serving a purely propagandistic function—remains constant or even increases. The third 
hypothesis of this paper, based on this expectation, is formulated as follows: 
Hypothesis 3: The reduction in foreign news coverage in the People’s Daily is greater in news 
pieces than in editorial pieces. 

Building on the theoretical underpinnings and empirical evidence outlined in this paper’s 
research hypotheses, the authors aim to rigorously test the dynamics of editorial influence within 
the PD, particularly as they pertain to foreign news coverage. These hypotheses serve as a 
foundational component of the inquiry into how political power consolidation under Chinese 
leadership has potentially reshaped the newspaper’s approach to reporting on international affairs, 
with a specific focus on Xi’s tenure. 

4. Research Design 
As previously introduced, the authors operationalize the primary dependent variable, foreign  
news coverage in the PD, by tallying the annual count of articles that feature content related to 
different countries. To accurately identify articles relevant to each country, the authors use a 

 
34 Shan, “Xi Jinping’s Leadership Style”; Zhao, Dragon Roars Back. 
35 Gueorguiev, “Dictator’s Shadow.” 
36 Wu, “Command Communication”; Wang, “Ideology Is Blowing in the Wind.”  



 11 

comprehensive dictionary of country-specific keywords. This dictionary includes the Chinese 
names of countries, their capitals, and heads of state (e.g., United States, Washington, Obama).37 
To ensure that all countries have the same probability of being counted, the authors excluded 
keywords that are unique to a particular country but do not have parallels in other countries (e.g., 
White House, Uncle Sam). An article is attributed to a particular country if it contains two or 
more of these designated keywords. It is important to note that an article may be classified under 
several countries if it meets the keyword criteria for each. Because the PD’s format and length 
changes over the years, the authors also developed for robustness alternative measures that report 
foreign coverage as a proportion of the annual article total as well as the number of foreign 
keywords per 1,000 words.38 

The authors hypothesize that the extent of coverage a country receives in the PD is directly 
correlated with its economic stature and trade volume with China. Consequently, the dataset 
comprises news reports from a total of 62 major countries. This selection encompasses nations 
that are geographically adjacent to China and those that are among its principal trading partners, 
both in terms of imports and exports, as detailed in the appendix. Table 1 illustrates how the 
volume of coverage is heavily concentrated, with the top five countries accounting for 40 percent 
of all foreign coverage. Countries such as the United Arab Emirates and Democratic Republic of 
the Congo each account for less than 0.1 percent of all foreign coverage, and so the authors are 
confident that these 62 major countries should account for nearly all foreign countries mentioned 
in the PD. 

TABLE 1. People’s Daily foreign coverage by country, 1993–2022 
Country or jurisdiction Total count Total share Articles per year 

1. United States 67,207 17.368 2,240.23 

2. Japan 32,422 8.379 1,080.73 

3. Russia  23,401 6.047 780.03 

4. United Kingdom 17,891 4.623 596.37 

5. France 16,382 4.233 546.07 

6. Germany 15,130 3.910 504.33 

7. Taiwan 15,032 3.885 501.07 

8. South Korea 14,129 3.651 470.97 

9. India 9,976 2.578 332.53 

10. Vietnam 8,117 2.098 270.57 

... ... ... ... 

61. United Arab Emirates 320 0.083 10.67 

62. Democratic Republic of the Congo 189 0.049 6.30 

 
37 In Chinese: 美国 [United States], 华盛顿 [Washington], 奥巴马 [Obama]. 
38 See appendix for a measure of the ratio of foreign coverage as a percentage of all articles. The ratio of foreign coverage 
declines from 45 percent to below 30 percent. This number is likely slightly inflated because articles that mention two foreign 
countries would be double counted. By comparison, the volume of foreign coverage in the New York Times ranges from 40.5 to 
46.5 percent. See Jones, Van Aelst, and Vliegenthart, “Foreign Nation Visibility.” 



 12 

 
The primary independent variable of interest is the political tenure of the supreme leaders of 

the CCP. Since the data spanned from 1993 to 2022, the authors categorize the years into six 
leadership tenures: Jiang Zemin’s first term (1993–1997), Jiang Zemin’s second term (1998–
2002), Hu Jintao’s first term (2003–2007), Hu Jintao’s second term (2008–2012), Xi Jinping’s 
first term (2013–2017), and Xi Jinping’s second term (2018–2022). The division of these terms 
adheres to the chronological markers set by the sessions of the National Congress of the CCP, the 
critical assembly tasked with the election of the party’s central leadership. Accordingly, years that 
fall within a leader’s specific term are coded as 1 in the dataset, signifying active leadership 
tenure, while all other years are coded as 0, indicating the absence of that specific leader’s tenure. 

Given the nature of the dependent variable as count data and the propensity for 
overdispersion, the authors opted for a negative binomial regression approach.39 This 
methodological choice is apt, considering the characteristics of the data, and it is bolstered by 
clustering robust standard errors at the country level. Such clustering accounts for within-country 
variance, solidifying the validity of the paper’s statistical conclusions. Since the tenure system for 
bureaucrats, which forms the basis of the comparative analysis, was established and formulated 
after Deng Xiaoping’s period, the paper designated the tenure of Jiang Zemin, the first leader after 
Deng, as the reference category.40 This decision facilitates a more coherent analysis across the 
tenures of subsequent leaders, whose political periods have been influenced by the institutional 
framework in the post-reform era. 

To rigorously ascertain the impact of internal power variations within the CCP’s leadership on 
the PD’s foreign news coverage, one must control for external influences that could confound this 
relationship, as highlighted by previous research. Accordingly, the paper’s methodology 
incorporates 13 country-level variables, capturing national characteristics that might influence the 
dependent variable and obscure the effect of internal power dynamics that the paper aims to 
examine. 

4.1. Chinese diplomacy 
International news coverage in the PD is driven by China’s diplomatic activities. To control for 
the dimensions of international diplomacy and strategic engagements, as examined in Wang’s 
research,41 the paper incorporates Presidential Visit, Premier Visit, Militarized Interstate Dispute 
(MID), Threat and Imposition of Economic Sanctions (TIES), Comprehensive Strategic 
Partnership (CSP), and Belt and Road Initiative (BRI) membership as controls. These binary 
variables respectively capture the occurrences of visits by China’s president and premier to a 
given country, involvement in militarized disputes as per the MID dataset, economic sanctions 
based on the China TIES dataset,42 establishment of a comprehensive strategic partnership, and 
BRI membership within the study period.43  

 
39 An ordinary least squares model is also included in the appendix. 
40 Zhang, “On the Deng Xiaoping’s Contribution to Conversion of Contemporary Chinese Political Authority.”  
41 Wang, “Barking without Biting.” 
42 Zhang and Shanks, “Measuring Chinese Economic Sanctions 1949–2020.”  
43 These political data come from the Chinese Foreign Policy Dataset. 



 13 

4.2. Economic linkages 
Echoing Ji and Liu’s findings,44 the authors expect economic linkages to play a pivotal role in 
shaping the volume and favorability of foreign news coverage. To mitigate the impact of 
economic factors, the paper incorporates gross domestic product (GDP), import and export 
volumes, and the presence of free trade agreements (FTAs) with China into the analysis. 
Specifically, GDP is assessed through annual figures, whereas import and export variables reflect 
the trade volume between China and the respective countries. The FTA variable, coded binarily, 
denotes the existence of a signed trade agreement with China, with 1 indicating the presence of an 
FTA in a given year. The distance variable quantifies the population-weighted distance from the 
country’s capital city to Beijing. Additionally, considering the significant national effort and 
propaganda surrounding the Beijing Olympics in 2008 and 2022, the variable “Olympic” is 
included to account for news coverage on foreign countries with the keyword “Olympic.” This 
binary variable is set to 1 for relevant coverage and 0 otherwise, acknowledging the extensive 
preparation and focus on Olympic-related propaganda.45 

4.3. Partner country politics 
To control for the impact of countries’ global standing and regime type on the PD’s editorial 
choices, the authors coded 1 if the country is a member of the Group of Seven plus South Korea (or 
“G8”),46 the Group of 20, or the “BRICS+” group,47 and 0 if otherwise. Furthermore, anticipating 
that the nature of a country’s political regime could influence its portrayal in the PD, the paper 
incorporates the Liberal Democracy Index, derived from the V-Dem dataset, to control for regime-
type effects.48 Considering these variables, our full statistical model is presented in the following: 
 ln(µi) = β0 + β1SecondTermi + β2Xii + β3SecondTermi × Xii + β4Hui (1) 

 + β5log_GDP_lagi + β6FTA_lagi + β7log_Import_lagi + β8log_Export_lagi (2) 

 + β9president_visiti + β10premier_visiti + β11BRI_lagi + β12MIDi + β13TIESi (3) 

 + β14CSP_lagi + β15G8_lagi + β16BRICS_lagi + β17Distancei + β18VDemi + β19Olympicsi (4) 

Here, µi represents the expected foreign news coverage for observation i. This multifaceted 
analytical strategy ensures a focused examination of how variations in the power dynamics of 
CCP leadership specifically affect foreign news coverage in the PD while carefully controlling for 
a comprehensive set of economic, diplomatic, geographical, and regime-type factors that might 
otherwise confound the observed relationships. 

 
44 Ji and Liu, “State as Salesman.” 
45 These economic data come from the World Economics and Politics (WEP) Dataverse. 
46 This group comprises the United States, Japan, the United Kingdom, France, Germany, Italy, Canada, and South Korea. (This 
group is somewhat different from the conventional G8, which includes China but excludes South Korea.) 
47 The members of BRICS+, aside from China, include Brazil, Russia, India, South Africa, Iran, Saudi Arabia, the United Arab 
Emirates, Egypt, and Ethiopia. This group is different from the conventional BRICS+, which consists of the listed countries and 
China. 
48 These political data come from the V-Dem dataset. 



 14 

5. Results 

5.1. Regression analysis 
The analytical outcomes, as depicted in table 2, demonstrate a discernible contraction in the 
editorial allocation for foreign news across the tenures of Xi Jinping when benchmarked against 
Jiang’s era (−0.8546, p < 0.01), while Hu’s period does not appear to be statistically significant.  

TABLE 2. Negative binomial regression results 
Independent variable Coefficient Standard error z P > |z| 

SecondTerm −0.2606*** 0.0735 −3.54 0.000 

Xi −0.8546*** 0.2584 −3.31 0.001 

SecondTerm#Xi −0.2310*** 0.0893 −2.59 0.010 

Hu −0.3038 0.1591 −1.91 0.056 

log_GDP_lag 0.2100*** 0.0717 2.93 0.003 

FTA_lag 0.1920 0.1301 1.48 0.140 

log_Import_lag 0.1250 0.0974 1.28 0.199 

log_Export_lag −0.0544 0.0559 −0.97 0.331 

president_visit 0.2896*** 0.0541 5.35 0.000 

premier_visit 0.1038 0.0618 1.68 0.093 

BRI_lag 0.0504 0.1097 0.46 0.646 

MID 0.5570*** 0.1778 3.13 0.002 

TIES 0.4060 0.3112 1.30 0.192 

CSP_lag 0.3268*** 0.1159 2.82 0.005 

G8_lag 0.9554*** 0.2470 3.87 0.000 

BRICS_lag 0.7421*** 0.1796 4.13 0.000 

Distance −0.0001*** 0.0000 −3.40 0.001 

VDem 0.0915 0.3425 0.27 0.789 

Olympics −0.0000 0.0000 −0.35 0.728 

/lnalpha     

Constant −0.6873*** 0.1340   

alpha     

Constant −1.4555 1.3307   

Note: Dependent variable: foreign coverage (number of mentions). 

*p < 0.1; **p < 0.05; ***p < 0.01  



 15 

Notably, the analysis substantiates a significant negative impact associated with second terms 
(−0.2606, p < 0.01) across all leaders, lending substantial support to our first hypothesis. This 
finding underscores the amplified editorial sway in leaders’ subsequent terms, affirming the 
hypothesized second-term effect and its ramifications for the portrayal of foreign news in the PD. 

Delving deeper into Xi’s tenure, the study finds that the empirical evidence reveals a 
noteworthy further reduction in foreign news coverage during his second term (−0.2310,  
p < 0.01), beyond the general trend observed for second terms. Coupled with the significant 
downturn during Xi’s tenure overall (−0.8546, p < 0.01)—the most substantial among the leaders 
examined—these findings resoundingly corroborate the second hypothesis. Xi’s second term is 
marked by a significant decline in foreign news coverage, exceeding that of any other leader’s 
first or second term, including his own initial term. This distinctive pattern not only underscores 
Xi’s singular influence over the editorial direction of the PD but also signifies a strategic 
adjustment of media content that aligns with his consolidated authority and the overarching 
political narrative promulgated by the CCP. 

With the given results, it becomes necessary to delve into the balance between the 
propagandistic role of the PD, which serves to amplify leadership narratives, and its journalistic 
function of reporting on international events. The critical inquiry then turns to the following 
questions: With the conspicuous absence of extensive foreign news coverage, what content 
occupies the editorial space in the PD? Does the newspaper indeed prioritize the articulation of 
political leaders’ viewpoints, as postulated in the hypotheses? To address these questions, the 
authors conduct an in-depth content analysis of the PD in the next section, aimed at uncovering the 
nature of news that supplants foreign coverage and whether coverage aligns with the leadership’s 
voice, as hypothesized. The authors examine the change by comparing Hu Jintao’s first and second 
terms because he is widely seen as the least powerful of the three leaders since Deng and thus 
constitutes a least likely or hard case for the theory. If there is evidence of greater editorial control 
and less foreign coverage in Hu’s second term, then we can safely conclude that the phenomenon 
exists for the other, more powerful leaders as well. 

5.2. Hu Jintao’s state visits to the United States 
Hu Jintao’s state visits to the United States, which predominate among state visits to other foreign 
countries mentioned, illustrate how the PD fulfills its editorial function in relation to foreign news 
coverage. Among all the visits Hu made to the United States from 2003 to 2012, two were 
classified as state visits. The first was on April 20, 2006, and the second on January 20, 2011, 
taking place in Hu’s first and second terms, respectively. It is noteworthy that when the PD 
reports an event related to political leaders in foreign diplomacy, its format is consistent and 
mechanical. For example, the 2006 news report on the White House reception for Hu Jintao is 
structured as follows: After a brief summary of the event, the opening of the piece describes the 
welcoming ceremony, including the favorable weather at the time, and the state visit. This 
description is followed by a summary of speeches given by leaders of both countries. Compared 
to brief coverage of President George W. Bush’s expression of friendship, a large portion of the 
article is devoted to Hu.49 

In the 2011 visit story, when President Barack Obama hosted Hu at the White House, the 
article’s structure and format remained entirely consistent with that in 2006, even reusing 

 
49 Wang, Li, and Tang, “[President Hu Jintao, Attending the Welcome Ceremony],” People’s Daily, 1. 



16 

descriptions of the weather as “bright and sunny”50 and details of the ceremony, such as the 21-
gun salute.51 The lengths of the news articles were also very similar: The first article was 1,501 
words and the second was 1,408 words. The only slight difference between the two articles was 
that, in the 2006 article, Hu’s speech was mentioned after Bush’s speech; while in the 2011 
article, Hu’s speech was mentioned before Obama’s speech. 

Through examining the US-related coverage surrounding the periods in which the visits 
occurred, we can make two important observations. First, the American perspective receives less 
coverage during the second term than the first term. This does not imply that the PD places less 
emphasis on the US state visit. On the contrary, in both 2006 and 2011, the newspaper prioritized 
these state visits in terms of length and placement of coverage, with many related news pieces 
trying to clarify and prove how significant General Secretary Hu’s visits are to the country and to 
the world. However, what has changed is the coverage surrounding the visits. On April 19, 2006, 
among the news praising the importance of Hu’s state visit, the PD posted two parallel news 
topics: “The United States through the Eyes of the Chinese People”52 and “China through the 
Eyes of American People.”53 These two news articles interviewed residents of both countries of 
various professions and ages, quoting their views on each other’s countries. Although in “The 
United States through the Eyes of the Chinese People” some opinions criticized America’s 
“hegemonism” and “bullying,”54 the article also acknowledged America’s “advancement”55 and 
the merits worthy of China’s learning and reference. Conversely, in “China through the Eyes of 
American People,” the interviewees expressed their fondness for and welcoming of the Chinese 
culture, Chinese goods, and celebrities such as Jackie Chan and Yao Ming. This series of news 
articles not only served to lay the groundwork for the political significance of Hu’s visit to the 
United States but also conveyed the message that “Americans also wish for friendly relations 
between the two countries” by presenting the perspective of the American people. 

However, this American perspective disappeared in the series of news reports about Hu’s 
2011 visit to the United States. For comparison, on January 19, 2011, the PD published an article 
titled “China Displays Positive Image in the US,”56 reporting that the “Chinese National Image 
Film—Personalities” started showing on the large electronic display screens in New York’s 
Times Square on January 17, broadcasting 15 times per hour for a total of 300 times daily. 
Following this news, the PD published two consecutive articles titled “Listen, ‘National Image’ 
Representatives Speak Like This”57 to narrate the content of the documentary. The first article 
reported on an interview with Chinese scientist Yuan Longping in the documentary, praising the 
achievements of the hybrid rice that he developed. The second article featured athlete Deng 
Yaping’s interview in the documentary, where she addressed the question, “Who can represent 
China’s image?” The articles concluded with the statement that the Times Square display was 
“enough for the world to see the confidence and splendor of the Chinese people today.” 

50 In Chinese: 阳光明媚 [bright and sunny]. 
51 Wu, Wen, and Wang, “[Invited to the United States for a State Visit, Arrives in Washington],” People’s Daily, 1. 
52 People’s Daily, “[United States through the Eyes of the Chinese People],” 7. 
53 People’s Daily, “[China through the Eyes of American People],” 7. 
54 In Chinese: 霸权主义 [hegemonism] and 霸道 [bullying]. 
55 In Chinese: 先进 [advancement]. 
56 Wen and Peng, “[China Displays Positive Image in the US],” People’s Daily, 3. 
57 Jiang, “[Listen],” People’s Daily, 16; Fang, “[Listen],” People’s Daily, 16. 



17 

Another noticeable change is in the news reporting of Hu’s visit to the United States, where 
the content and length of discussions about the leadership significantly increased. As previously 
noted, for reports on Hu’s visit to the United States that involved the same level of leadership and 
diplomatic content, the actual reporting on the event itself did not change in length or content. 
However, after the 2011 news of the White House reception for Hu, the PD added a subreport 
under the main news article, which featured Vice President Joe Biden and his party warmly 
welcoming Hu at the airport. This subreport included almost 500 words of Hu’s official speech at 
the airport, covering topics like the international situation and Sino–American relations.58 There 
wasn’t a similar subreport following the 2006 news of the White House reception for Hu. 

Concurrent with the 200659 and 201160 reporting on the White House receptions for Hu Jintao 
in those years, reports titled “Chairman Hu Jintao Holds Talks with President Bush” and “Hu 
Jintao Holds Talks with US President Obama,” respectively, were also published in the PD. 
Although both reports briefly share the content of the highest leaders’ talks, the content and length 
of the news changed significantly: The word count of the 2006 report was 1,288,61 whereas the 
2011 report reached 2,965 words.62 In the 2006 report, Hu’s quoted content was 673 words; in 
2011, his quoted content increased to 1,878 words. It is noteworthy that in both reports, the 
content of the Chinese leader’s speech did not significantly change in substance or format: The 
first section was Hu’s positive outlook and appraisal of Sino–American relations, and the second 
emphasized the “One China” principle with zero tolerance for Taiwan’s independence. In other 
words, the same speech content by Hu received more extensive coverage in the PD during his 
second term.  

This pattern showing an increase in the length of the news reports was also observed in other 
news reports: In 2006, the report titled “Hu Jintao Attends Lunch Meeting with American 
Friendship Groups and Delivers a Speech” contained 1,333 words;63 in 2011, a similar report 
titled “Hu Jintao Attends Welcome Banquet by American Friendship Groups and Delivers an 
Important Speech” had 2,365 words.64 Following both reports, the PD published the full text of 
Hu’s speeches. Interestingly, Hu’s 2006 speech to the friendship groups was 4,736 words,65 
whereas his 2011 speech was only 3,476 words.66 So, although Hu’s speech at the 2011 event was 
shorter in content and length than the 2006 speech, the report on the 2011 speech by the PD 
significantly increased in word count.  

Such an increase was also reflected in Hu’s meetings with American officials during his visit 
to the United States. The PD dedicated 727 words to a report on Hu meeting with the governor of 
Washington State, Christine Gregoire, where Hu’s speech accounted for about half of the report’s 
length.67 However, in the 2011 report on Hu meeting US House Speaker John Boehner and Senate 
Majority Leader Harry Reid, the length increased to 1,149 words, with the majority of the content 

58 Wu, Wen, and Zhang, “[Arrived in Washington],” People’s Daily, 1.  
59 Wang, Li, and Tang, “[President Hu Jintao, Attending the Welcome Ceremony],” People's Daily. 
60 Wu, Wen, and Wang, “[Invited to the United States for a State Visit, Arrives in Washington],” People's Daily. 
61 Wang, Li, and Tang, “[Chairman Hu Jintao Holds Talks with President Bush],” People’s Daily, 1. 
62 Wu, Wen, and Ma, “[Hu Jintao Holds Talks with US President Obama],” People’s Daily, 1. 
63 Wang and Zou, “[Hu Jintao Attends Lunch Meeting],” People’s Daily, 2. 
64 Wu, Wen, and Ma, “[Hu Jintao Attends Welcome Banquet],” People’s Daily, 1. 
65 Hu, “[Deepen Mutually Beneficial Cooperation and Promote Common Development],” People’s Daily, 3. 
66 Hu, “[Building a Sino–American Cooperative Partnership],” People’s Daily, 2. 
67 Wang and Zou, “[Hu Jintao Meets with the Governor of Washington],” People’s Daily, 1. 



18 

comprising Hu’s speech.68 This comprehensive reporting not only highlights the increased space 
dedicated to Hu’s speeches and interactions during his visit but also signifies the shift in reporting 
focus, underscoring the growing significance attributed to Hu’s words and China’s stance on 
international relations as presented by the PD. The observed expansion in reportage, while not 
enhancing the intrinsic appeal or persuasiveness of the content—since the essence and structure of 
the messages remained consistent—underscores a deliberate editorial choice to amplify the 
leader’s presence. This editorial decision to allocate increased space to essentially unchanged 
speeches does not aim to sway public opinion through propaganda in the traditional sense. Rather, 
it serves a distinct signaling function, subtly indicating the escalating prominence of the leader 
within the state’s hierarchy. This strategic use of editorial space thus aligns with this paper’s 
theoretical framework, which posits the primary role of the PD not as a vehicle for persuasion but 
as a signaling medium to underscore the leader’s growing stature, thereby aiding in the 
consolidation of their authority. 

Comparing the same diplomatic events across different terms for the same leader, the authors 
observe that from the first to the second term, although there was no change in the PD’s direct 
reporting of the events, significant changes occurred in the news related to the events. The first 
change was a shift in focus from the bilateral relations including the target country, such as the 
United States, toward China itself. In other words, the propaganda news shifted its focus from 
“what foreign countries are doing in diplomacy” to “what the Chinese leader’s views are on 
diplomacy.” The foreign country in question shifted from being treated as a subject in coverage to 
an object. This shift naturally led to a decrease in news coverage classified as foreign news, even 
if it was related to that foreign country. The second change is reflected in the variation in the 
lengths of discussions about the Chinese leaders: For news of the same diplomatic nature that 
involved reporting on leaders’ speeches, even if the length of the leaders’ speeches did not change 
or even decreased, the PD allocated more space to these reports and quoted the leaders’ 
discussions in more detail. This change clearly aligns with this paper’s hypothesis: As leaders 
gain more power in their second term, the propaganda space provided to them by the PD also 
increases. This increase naturally compresses the space originally allocated to foreign news. 

5.3. Zhongsheng editorials 
The examination of the PD’s editorial articles further supports the power–foreign news coverage 
paradigm. It is a well-known fact that the PD employs writing task groups to draft editorial 
articles under specific pen names, providing analysis and commentary. These editorial articles, 
compared to other types of news articles, accurately represent the views of their superior regime 
organ. This means the content of the editorial articles can be directly understood as coming from 
the leadership at the nerve center of the party and attributed to the “pure” propaganda aimed at 
propagating ideologies and dominated by political power.69 Among these pen names, the authors 
have selected Zhongsheng70 for analysis because the Zhongsheng editorials are considered the 
most authoritative regarding the CCP leadership’s views on international affairs.71 If it could be 
observed that in all the PD’s articles focusing on the same country, the reduction of other articles 

68 Wu, Wen, and Wang, “[Hu Jintao Meets with US House Speaker Boehner],” People’s Daily, 2. 
69 Gitter and Fang, “Chinese Communist Party’s Use of Homophonous Pen Names.” 
70 In Chinese: 钟声, which is a homophone for “voice of the Central Committee.” 
71 Carothers, Understanding the Chinese Government’s Growing Use of Anti-American Propaganda. 



19 

is greater than those authored by Zhongsheng, then there would be more confidence in the claim 
that the decline in foreign news coverage is driven by the dynamics of political power. 

As shown in figure 2, the annual number of articles discussing the United States (the most 
frequently mentioned foreign country) that are authored by Zhongsheng in the PD increased 
steadily from 2009 to 2022, peaking in 2019 and 2021. Although the number of articles declined 
in 2022, the value remained relatively high. As figure 3 shows, when this trend is compared to the 
overall trend of US-related news articles in the PD, the contrast becomes more pronounced: 
While the total number of the PD’s articles referencing the United States declined, the number of 
articles in the Zhongsheng column increased. In other words, although the total magnitude of 
foreign news coverage decreased, the politicized reports regarding a foreign country that 
represents the voice of the power center increased. This contrast aligns with the expectation that 
the propagandistic function of the PD takes precedence over its news-reporting function. 

FIGURE 2. US-focused People’s Daily articles authored by Zhongsheng, 2009–2022 



20 

FIGURE 3. US-focused People’s Daily articles, 1993–2022 

5.4. Article length in second term 
To illustrate the evolution in the length of internationally focused PD articles that mention 
Chinese leadership, a subset of the corpus was filtered to include only those articles explicitly 
mentioning the name of a Chinese leader. The average length of the articles was computed 
annually, revealing a discernible increase in article length during the second term of each of the 
three post–Deng Xiaoping leaders. 

Figures 4–6 illustrate the annual trends in the length of international PD articles 
corresponding to the tenures of Jiang Zemin, Hu Jintao, and Xi Jinping, respectively. These 
findings substantiate the hypothesis that the focus and scope of China’s international PD efforts 
have expanded significantly in recent years. 

Furthermore, the authors analyzed a shift in the narrative perspective of these articles—from 
reporting on the viewpoints of foreign countries to a more China-centric perspective. This 
analysis was achieved by calculating the proportion of international PD articles that mention “中
⽅” (The Chinese Side). The analysis indicates a higher frequency of “中⽅” mentions during the 
second terms of the post-Deng leaders, suggesting a strategic pivot toward emphasizing China’s 
stance in its international PD initiatives. 



21 

FIGURE 4. International-focused People’s Daily article length under Jiang Zemin, 1993–2022 

FIGURE 5. International-focused People’s Daily article length under Hu Jintao, 2003–2012 



22 

FIGURE 6. International-focused People’s Daily article length under Xi Jinping, 2013–2022 

We also examined whether the focus of such international articles has shifted from the 
perspective of the other country to the perspective of China. We did this by simply counting the 
percentage of those international articles where “中⽅” is mentioned. Results showed that the 
percentage of international PD articles where “中⽅” is mentioned is higher during the second 
term for all post–Deng leaders. 

5.5. Declining coverage of democracies 
Finally, the authors disaggregate foreign coverage to compare the volume of coverage between 
the countries of the “G8,” which are all developed democracies that are US allies, and the 
“BRICS+” countries, which contain a set of major emerging economies with a variety of regime 
types and are also, for the most part, members of the BRI. 

The results in figure 7 show that the PD historically devoted much more coverage to the 
economically developed “G8” countries than the emerging economies in the “BRICS+” group, 
even though the first BRICS summit was held in 2009. The trends in coverage of the two 
groupings are roughly parallel until 2013. After 2013, there is a noticeable decline in coverage for 
“G8” countries while coverage for “BRICS+” countries remains flat. 

The authors attribute this decline in coverage of “Western” countries to Xi Jinping’s attempt 
to tighten ideological control over the media. Document No. 9, also known as “Communiqué on 
the Current State of the Ideological Sphere,” was leaked in 2013 and is an internal directive issued 



23 

by the CCP and circulated among party officials that aimed to address what the party perceived as 
threats to its ideological control, particularly in the realms of education, media, and culture.72 

FIGURE 7. Foreign coverage of developed and developing countries, 1993–2022 

The document specifically targeted what are referred to as “Western values,” such as 
democracy, human rights, and freedom of the press, which were seen as undermining the CCP’s 
legitimacy and authority. In response, there was a noticeable increase in censorship and 
suppression of foreign news coverage that promoted or reflected these values, particularly on 
sensitive topics such as political dissent or social unrest. 

Document No. 9 also called for the promotion of CCP ideology, which has since evolved into 
a greater emphasis on “telling China’s story well” by bolstering the narrative of China’s rise as a 
global power under CCP leadership. This involves countering perceived Western biases or 
misconceptions about China’s political system and development model but also helps explain the 
pronounced decline in foreign coverage, driven by a decline in Western coverage, even during 
Xi’s first term in office. The effort to maintain strict control over ideological discourse 
represented by Document No. 9 reinforces the phenomenon of power consolidation by the top 
leader translating into greater emphasis on editorial foreign coverage than on traditional reporting. 

6. Discussion
This study builds on existing literature by introducing a new perspective on the dynamics between 
political power within China’s leadership and editorial decisions in the PD concerning foreign 
news coverage. Recognizing the valuable insights provided by prior research on external 

72 ChinaFile, “Document 9.” 



24 

influences shaping state media content, the paper’s investigation delves deeper into how internal 
political fluctuations, particularly power consolidation, affect the portrayal of foreign policy. In 
doing so, the authors uncover the predominant role of propaganda as a mechanism of signaling 
the leader’s political standing and intentions rather than purely as a tool of persuasion, as 
propaganda is traditionally viewed in foreign policy literature. This approach does not challenge 
previous findings but rather complements them by highlighting an additional layer of complexity 
within the state’s narrative construction process. 

The paper’s findings indicate a significant correlation between the tenure of CCP leaders  
and the thematic focus of the PD, especially a discernible shift toward amplifying leaders’ 
interpretations of foreign policy as they consolidate power. This trend is apparent in the tenures of 
Jiang Zemin and Hu Jintao and is particularly pronounced under Xi Jinping, illustrating a strategic 
realignment of the newspaper’s editorial priorities according to the supreme leader’s enhanced 
authority. Such a shift underscores the complex interplay between political power, media strategy, 
and narrative control in authoritarian contexts, presenting the PD as a pivotal instrument in 
advancing the leadership’s agenda and sculpting the public's perception of China’s foreign policy. 

The paper’s content analysis enhances the empirical dimensions of the study, elucidating the 
characteristics of editorial shifts that prioritize specific content over conventional foreign news 
reporting. This strategic reduction in foreign news coverage, a consequence of the leaders’ 
amplified consolidation of power, underscores a deliberate editorial bias toward narratives that 
bolster political ideologies and the prevailing leadership’s narrative. Patterns in the newspaper’s 
content unveil the nuanced application of media for signaling the authority of the leadership, 
maintaining a consistent format and rhetoric across articles. The alterations are not in the 
substance or style of the content but are discernible in the extended lengths of articles and the 
inclusion of additional reports that echo the main narrative. This pattern indicates a sophisticated 
strategy to use media not just for dissemination of information but as a reflective mirror of 
political power dynamics, emphasizing the leader’s prominence through the expansive coverage 
and auxiliary content that complements the primary narratives. 

These findings have important implications for Chinese foreign policy. Because the PD is the 
newspaper of record in China, its coverage of foreign affairs shapes both public and elite opinion 
on international relations. The risk of miscalculation and misperceptions in China’s dealings with 
foreign countries increases if the information Chinese people are receiving about the outside 
world becomes less objective. This paper has shown that greater editorial control exercised by 
more powerful leaders results in a reduction of objective “news” and an increase in subjective 
“editorial” content. Foreign countries are thus portrayed with less frequency and given less 
agency in official depictions of world affairs. Information asymmetry features centrally in modern 
theories of international conflict.73 By increasing the gap between the messy reality of China’s 
international relations and the rose-tinted image of foreign affairs in official media accounts, 
Chinese foreign coverage risks making diplomacy more difficult and conflict more likely. Of 
course, it is possible that China’s elites and public can access alternative sources of foreign news 
or that other official channels will engage in less editorialized reporting of foreign affairs, but the 
tendency toward increased state control under Xi Jinping appears to extend to these other 
channels. 

Looking forward, this study opens avenues for further research into the specific mechanisms 
through which political narratives are crafted and disseminated in state-controlled media, and how 

73 Fearon, “Rationalist Explanations for War.” 



 25 

these narratives influence both domestic governance and China’s international image. Future 
investigations could explore the reception and impact of these leader-centric narratives among the 
Chinese populace and in the international community, providing deeper insights into the efficacy 
and implications of state media strategies in authoritarian regimes. 

In sum, by bridging the gap between internal political dynamics and media representation,  
the study contributes to a more comprehensive understanding of the strategic considerations 
underpinning editorial choices in the PD. The study underscores the importance of considering 
internal political fluctuations alongside traditional economic and diplomatic factors in analyzing 
state media behavior, offering a fresh lens through which to view the intricate relationship 
between political power, media, and narrative construction in contemporary China. 

Appendix: Additional Tables 

TABLE A1. Article count by country, 1993–2022 
Country Total article count Articles per year 

United States 67,207 2,240.23 

Japan 32,422 1,080.73 

Russia 23,401 780.03 

United Kingdom 17,891 596.37 

France 16,382 546.07 

Germany 15,130 504.33 

Taiwan 15,032 501.07 

South Korea 14,129 470.97 

India 9,976 332.53 

Vietnam 8,117 270.57 

Italy 7,932 264.4 

North Korea 7,518 250.6 

Thailand 7,504 250.13 

South Africa 7,309 243.63 

Iraq 6,781 226.03 

Pakistan 6,746 224.87 

Egypt 6,623 220.77 

Israel 6,563 218.77 

Brazil 6,189 206.30 

Australia 5,724 190.80 

Spain 4,854 161.80 

Iran 4,849 161.63 

Canada 4,302 143.40 



 26 

Country Total article count Articles per year 

Singapore 4,187 139.57 

Mexico 4,064 135.47 

Greece 3,888 129.60 

Afghanistan 3,784 126.13 

Belgium 3,660 122.00 

Mongolia 3,333 111.10 

Malaysia 3,206 106.87 

Turkey 3,191 106.37 

Philippines 3,088 102.93 

Argentina 3,066 102.20 

Cambodia 2,960 98.67 

Kazakhstan 2,807 93.57 

Netherlands 2,767 92.23 

Laos 2,596 86.53 

Ukraine 2,572 85.73 

Indonesia 2,550 85.00 

Sweden 2,538 84.60 

Poland 2,532 84.40 

New Zealand 2,340 78.00 

Switzerland  2,084 69.47 

Myanmar 2,059 68.63 

Austria 1,983 66.10 

Chile 1,810 60.33 

Qatar 1,797 59.90 

Denmark 1,717 57.23 

Nigeria 1,488 49.60 

Peru 1,462 48.73 

Hungary 1,440 48.00 

Norway 1,262 42.07 

Czech Republic 1,213 40.43 

Kyrgyzstan 1,170 39.00 

Sri Lanka 1,167 38.90 

Kuwait 1,016 33.87 

Bangladesh 976 32.53 



 27 

Country Total article count Articles per year 

Saudi Arabia 857 28.57 

Angola 757 25.23 

Oman 488 16.27 

United Arab Emirates 320 10.67 

Democratic Republic of the Congo 189 6.30 

 

TABLE A2. Ordinary least squares regression results 
Variable Coefficient Standard error t P > |t| 

SecondTerm −61.4915*** 21.8423 −2.82 0.007 

Xi −203.4745** 82.5638 −2.46 0.017 

SecondTerm #Xi −62.9529** 29.4672 −2.14 0.037 

Hu −94.0624** 45.1368 −2.08 0.041 

log_GDP_lag 27.1381* 15.8053 1.72 0.091 

FTA_lag −11.2153 33.7745 −0.33 0.741 

log_Import_lag 45.0758 31.0715 1.45 0.152 

log_Export_lag −3.0162 11.0197 −0.27 0.785 

president_visit 61.3113*** 19.4741 3.15 0.003 

premier_visit 2.5803 24.1770 0.11 0.915 

BRI_lag 72.1606 49.1406 1.47 0.147 

MID 500.9234** 198.1405 2.53 0.014 

TIES 27.2166 99.3996 0.27 0.785 

CSP_lag −28.2534 50.6665 −0.56 0.579 

G8_lag 443.1089*** 151.3280 2.93 0.005 

BRICS_lag 90.5590 68.0681 1.33 0.188 

Distance −0.0032 0.0078 −0.41 0.686 

VDem −39.4415 60.7652 −0.65 0.519 

Olympics −0.0058 0.0050 −1.15 0.254 

Constant −1312.8769** 546.1158 −2.40 0.019 

 

  



 28 

Bibliography 
Ban, Pamela, Alexander Fouirnaies, Andrew B. Hall, and James M. Snyder. “How Newspapers Reveal Political 

Power.” Political Science Research and Methods 7, no. 4 (2018): 661–78.  
Baum, Matthew A., and Philip B. K. Potter. “The Relationships between Mass Media, Public Opinion, and 

Foreign Policy: Toward a Theoretical Synthesis.” Annual Review of Political Science 11 (June 2008): 39–
65. 

Beeson, Mark. “Geoeconomics with Chinese Characteristics: The BRI and China’s Evolving Grand Strategy.” 
Economic and Political Studies 6, no. 3 (September 2018): 240–56. 

Brady, Anne-Marie. Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China. Lanham, 
MD: Rowman and Littlefield, 2009. 

Carothers, Christopher. “Understanding the Chinese Government’s Growing Use of Anti-American 
Propaganda.” Wilson Center, Washington, DC, 2024. 

Carter, Erin Baggott, and Brett L. Carter. Propaganda in Autocracies: Institutions, Information, and the Politics 
of Belief. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2023. 

Chan, Julian TszKin, and Weifeng Zhong. “Reading China: Predicting Policy Change with Machine Learning.” 
AEI Economics Working Paper 2018-11, American Enterprise Institute, Washington, DC, October 2018.  

Chang-Liao, Nien-Chung. “China’s New Foreign Policy under Xi Jinping.” Asian Security 12, no. 2 (2016): 
82–91.  

Chen, Titus C. The Making of a Neo-Propaganda State: China’s Social Media under Xi Jinping. Leiden, The 
Netherlands: Brill, 2022. 

ChinaFile. “Document 9: A ChinaFile Translation.” ChinaFile, November 8, 2013. 
https://www.chinafile.com/document-9-chinafile-translation. 

Chubb, Andrew. “PRC Assertiveness in the South China Sea: Measuring Continuity and Change, 1970–2015.” 
International Security 45, no. 3 (2021): 79–121. 

Chubb, Andrew, and Frances Yaping Wang. “Authoritarian Propaganda Campaigns on Foreign Affairs: Four 
Birds, One Stone, and the South China Sea Arbitration.” International Studies Quarterly 67, no. 3 
(September 2023). https://doi.org/10.1093/isq/sqad047. 

Creemers, Rogier. “Cyber China: Upgrading Propaganda, Public Opinion Work and Social Management for the 
Twenty-First Century.” Journal of Contemporary China 26, no. 103 (2017): 85–100. 

Esarey, Ashley. “Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China.” China 
Journal 61 (January 2009): 184. https://doi.org/10.1086/tcj.61.20648070. 

Esarey, Ashley. “Propaganda as a Lens for Assessing Xi Jinping’s Leadership.” Journal of Contemporary China 
30, no. 132 (2021): 888–901. 

Fang, Shi. “听,‘国家形象’⼈物代表这样说” [Listen, ‘National Image’ Representatives Speak Like This]. 
People’s Daily, January 19, 2011, 16. 

Fearon, James D. “Rationalist Explanations for War.” International Organization 49, no. 3 (1995): 379–414. 
Gitter, David, and Leah Fang. “The Chinese Communist Party’s Use of Homophonous Pen Names: An Open-

Source Open Secret.” Asia Policy 13, no. 1 (2018): 69–112. 
Gueorguiev, Dimitar D. “Dictator’s Shadow: Chinese Elite Politics under Xi Jinping.” China Perspectives 113, 

no. 1–2 (2018). https://doi.org/10.4000/chinaperspectives.7569. 
Han, Rongbin. “Manufacturing Consent in Cyberspace: China’s ‘Fifty-Cent Army.’” Journal of Current 

Chinese Affairs 44, no. 2 (2015): 105–34. 



 29 

Hu, Jintao. “建设相互尊重、互利共赢的中美合作伙伴关系” [Building a Sino–American Cooperative 
Partnership Based on Mutual Respect and Mutual Benefit]. People’s Daily, January 21, 2011, 2. 

Hu, Jintao. “深化互利合作促进共同发展—在美国西雅图午餐会上的讲话” [Deepen Mutually Beneficial 
Cooperation and Promote Common Development—Speech at the Luncheon in Seattle]. People’s Daily, 
April 21, 2006, 3. 

Huang, Haifeng. “The Pathology of Hard Propaganda.” Journal of Politics 80, no. 3 (July 2018): 1034–38. 
Huang, Haifeng. “Propaganda as Signaling.” Comparative Politics 47, no. 4 (July 2015): 419–44. 
Ji, Chengyuan, and Hanzhang Liu. “State as Salesman: International Economic Engagement and Foreign News 

Coverage in China.” Political Communication 39, no. 1 (2022): 122–45. 
Jiang, Jianke. “听,‘国家形象’⼈物代表这样说” [Listen, ‘National Image’ Representatives Speak Like This]. 

People’s Daily, January 19, 2011, 16. 
Jones, Timothy M., Peter Van Aelst, and Rens Vliegenthart. “Foreign Nation Visibility in U.S. News Coverage: 

A Longitudinal Analysis (1950–2006).” Communication Research 40, no. 3 (2013): 417–36.  
Lin, Zhimin. “Xi Jinping’s ‘Major Country Diplomacy’: The Impacts of China’s Growing Capacity.” Journal of 

Contemporary China 28, no. 115 (2019): 31–46. 
Lu, Yingdan, and Jennifer Pan. “Capturing Clicks: How the Chinese Government Uses Clickbait to Compete for 

Visibility.” Political Communication 38, no. 1–2 (2021): 23–54. 
MacFarquhar, Roderick. “A Visit to the Chinese Press.” China Quarterly 53 (March 1973): 144–52. 
Mao, Zedong. 毛泽东文集第三卷 [Collected Works of Mao Zedong, Volume 3]. Beijing: People’s Press, 

1996. 
People’s Daily. “美国百姓眼中的中国” [China through the Eyes of American People]. April 19, 2006. 
People’s Daily. “中国百姓眼中的美国” [The United States through the Eyes of the Chinese People]. April 19, 

2006. 
Powlick, Philip J. “The Sources of Public Opinion for American Foreign Policy Officials.” International Studies 

Quarterly 39, no. 4 (December 1995): 427–51. 
Rajagopalan, Rajesh. “Did India Lose China?” Washington Quarterly 42, no. 1 (2019): 71–87. 
Repnikova, Maria. “Media Openings and Political Transitions: Glasnost versus Yulun Jiandu.” Problems of 

Post-Communism 64, no. 3–4 (2017): 141–51. 
Shambaugh, David. “China’s Propaganda System: Institutions, Processes and Efficacy.” China Journal 57 

(January 2007): 25–58. https://doi.org/10.1086/tcj.57.20066240. 
Shan, Wei. “Xi Jinping’s Leadership Style.” East Asian Policy 8, no. 3 (2016): 42–53. 

https://doi.org/10.1142/S1793930516000283. 
Shih, Victor Chung-Hon. “‘Nauseating’ Displays of Loyalty: Monitoring the Factional Bargain through 

Ideological Campaigns in China.” Journal of Politics 70, no. 4 (2008): 1177–92. 
Shirikov, Anton. “Rethinking Propaganda: How State Media Build Trust through Belief Affirmation.” Journal 

of Politics (forthcoming). 
Shirk, Susan L. Changing Media, Changing China. Oxford: Oxford University Press, 2011. 
Siebert, Fred S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm. Four Theories of the Press: The Authoritarian, 

Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. 
Champaign: University of Illinois Press, 1956. 

Smith, Stephen N. “China’s ‘Major Country Diplomacy’: Legitimation and Foreign Policy Change.” Foreign 
Policy Analysis 17, no. 2 (2021): orab002.  



 30 

Stockmann, Daniela. “Race to the Bottom: Media Marketization and Increasing Negativity toward the United 
States in China.” Political Communication 28, no. 3 (2011): 7–29. 

Stockmann, Daniela, and Mary E. Gallagher. “Remote Control: How the Media Sustain Authoritarian Rule in 
China.” Comparative Political Studies 44, no. 4 (2011): 436–67. 

Suong, Clara H. “Authoritarian Media Coverage of International News: The Case of North Korea.” SSRN 
Electronic Journal (2023). http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4559456. 

Wang, Clyde Yicheng. “The Ideology Is Blowing in the Wind: Managing Orthodoxy and Popularity in China’s 
Propaganda.” Political Communication 41, no. 3 (2024): 435–60. 

Wang, Frances Yaping. “Barking without Biting: Understanding Chinese Media Campaigns during Foreign 
Policy Disputes.” Security Studies 30, no. 4 (2021): 517–49. 

Wang, Frances Yaping. “The Dog That Barks: Understanding Propaganda Campaigns on Territorial Disputes.” 
Research Collection School of Social Sciences Working Paper 3078, Singapore Management University, 
Singapore, January 2020.  

Wang, Frances Yaping, and Brantly Womack “Jawing through Crises: Chinese and Vietnamese Media 
Strategies in the South China Sea.” Journal of Contemporary China 28, no. 119 (2019): 712–28. 

Wang, Tian, and Dehao Zou. “胡锦涛出席美国友好团体午餐会并发表讲话” [Hu Jintao Attends Lunch 
Meeting with American Friendship Groups and Delivers a Speech]. People’s Daily, April 21, 2006, 2. 

Wang, Tian, and Dehao Zou. “胡锦涛会见华盛顿州州长⾼度赞赏华盛顿州重视发展同中国合作，努⼒推
动中美关系发展” [Hu Jintao Meets with the Governor of Washington, Highly Appreciates Washington’s 
Commitment to Developing Cooperation with China and Efforts to Promote Sino–American Relations]. 
People’s Daily, April 20, 2006, 1. 

Wang, Tian, Xuejiang Li, and Yong Tang. “胡锦涛主席同布什总统举⾏会谈” [Chairman Hu Jintao Holds 
Talks with President Bush]. People’s Daily, April 21, 2006, 1. 

Wang, Tian, Xuejiang Li, and Yong Tang. “胡锦涛主席出席布什总统举⾏的欢迎仪式指出双⽅应该坚持从
战略⾼度和长远⾓度审视和处理中美关系，在中美三个联合公报原则的基础上， 
相互尊重，平等相待，加强交往，深化合作，推动中美建设性合作关系不断取得新的发展” 
[President Hu Jintao, Attending the Welcome Ceremony Hosted by President Bush, Pointed Out That Both 
Sides Should Persist in Viewing and Dealing with Sino–American Relations from a Strategic and Long-
Term Perspective, Based on the Principles of the Three Sino–American Joint Communiqués, with Mutual 
Respect, Equality, Enhanced Interactions, Deepened Cooperation, and Continuously New Developments in 
Constructive Sino–American Cooperation]. People’s Daily, April 21, 2006, 1. 

Weiss, Jessica Chen, and Allan Dafoe. “Authoritarian Audiences, Rhetoric, and Propaganda in International 
Crises: Evidence from China.” International Studies Quarterly 63, no. 4 (2019): 963–73. 

Wen, Xian, and Li Peng. “中国在美展⽰积极形象” [China Displays Positive Image in the US]. People’s 
Daily, January 19, 2011, 3. 

Wu, Guoguang. “Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People’s Daily.” 
China Quarterly 137 (March 1994): 194–211. https://doi.org/10.1017/S0305741000034111. 

Wu, Qimin, Xian Wen, and Xiaoning Ma. “胡锦涛出席美国友好团体欢迎宴会并发表重要讲话” [Hu Jintao 
Attends Welcome Banquet by American Friendship Groups and Delivers an Important Speech]. People’s 
Daily, January 21, 2011, 1. 

Wu, Qimin, Xian Wen, and Xiaoning Ma. “胡锦涛同美国总统奥巴马举⾏会谈” [Hu Jintao Holds Talks with 
US President Obama]. People’s Daily, January 19, 2011, 1. 



 31 

Wu, Qimin, Xian Wen, and Tian Wang. “胡锦涛会见美国国会众议长博纳和参议院多数党领袖⾥德” [Hu 
Jintao Meets with US House Speaker Boehner and Senate Majority Leader Reid]. People’s Daily, January 
21, 2011, 2. 

Wu, Qimin, Xian Wen, and Tian Wang. “应邀对美国进⾏国事访问抵达华盛顿” [Invited to the United States 
for a State Visit, Arrives in Washington]. People’s Daily, January 20, 2011, 1. 

Wu, Qimin, Xian Wen, and Yang Zhang. “应邀对美国进⾏国事访问抵达华盛顿” [Arrived in Washington to 
Conduct a State Visit to the United States]. People’s Daily, January 2011, 1.  

Yan, Xuetong. “From Keeping a Low Profile to Striving for Achievement.” Chinese Journal of International 
Politics 7, no. 2 (2014): 153–84. 

Zeng, Xiangming. “How to Grasp the Three Key Points of ‘Party Media Surnamed the Party.’” People’s Daily, 
March 9, 2016. http://theory.people.com.cn/n1/2016/0309/c40531-28185505.html. 

Zhang, Jiakun Jack, and Spencer Shanks. “Measuring Chinese Economic Sanctions 1949–2020: Introducing the 
China TIES Dataset.” Conflict Management and Peace Science (2024).  

Zhang, Ming-jun. “On the Deng Xiaoping’s Contribution to Conversion of Contemporary Chinese Political 
Authority.” Journal of Social Science of Hunan Normal University 35, no. 1 (2006): 64–67. 

Zhao, Suisheng. China’s New Global Strategy: The Belt and Road Initiative (BRI) and Asian Infrastructure 
Investment Bank (AIIB), Vol. I. Abingdon, UK: Routledge, 2020. 

Zhao, Suisheng. The Dragon Roars Back: Transformational Leaders and Dynamics of Chinese Foreign Policy. 
Stanford, CA: Stanford University Press, 2022. 

Zhou, Weifeng, and Mario Esteban. “Beyond Balancing: China’s Approach towards the Belt and Road 
Initiative.” Journal of Contemporary China 27, no. 112 (2018): 487–501. 




